Twee oude zaken in Putten (1994): Christel Ambrosius en Maria van der Zanden

Op 9 januari 1994 wordt Nederland opgeschrikt door de zaak Christel Ambrosius (23) uit Putten. Een half jaar later, op 6 augustus 1994, verdwijnt Maria van der Zanden (22), ook uit Putten. Deze tweede zaak krijgt amper media-aandacht. De zaken zijn wel degelijk aan elkaar gelinkt. Dit is geen toeval meer.

 

Maria-van-der-Zande 27juli

  • De dames zaten bij elkaar in de klas op het Atheneum Groevenbeek (Christelijk College) in Ermelo en kenden elkaar daarvan (maar het waren geen vriendinnen).
  • Maria Louise van der Zanden was geboren op 9/11/1971. De geboortedatum van Christel Ambrosius was nergens te vinden!! Ik ben daarom naar de begraafplaats te Putten gegaan (Hoflaan 3), want op een grafsteen moet het staan: 1/12/1970. Samengevat: 911 en 112. 
  • Beide dames waren de dag ervoor nog in Ermelo geweest. Maria deed een stage in Ermelo. Christel was op 8 januari naar haar stamkroeg in Ermelo geweest.
  • Beide dames zijn voor het laatst gezien in het weekend, in Putten, door familie.
  • Ze zouden op de sportfiets het bos in zijn gegaan.
  • Beide dames hadden op dat moment vakantie. Maria zou maandag 8 augustus met een EO-Ronduitreis meegaan naar Spanje. Christel had twee weken vrij in Putten.
  • Beide dames hebben een broer, resp. Ronald van der Zanden en Bas Ambrosius.
  • Beide dames hadden recent een serieuze liefdesrelatie verbroken.
  • Beide dames stapten volgens hun familie in de middag op de fiets, en wel een sportfiets, om naar onduidelijke bestemming te gaan. Maria vertrok om 12.30h van haar ouderlijk huis om een fietstocht te maken op haar grijze sportfiets merk Toscana. Maria zou de maandag daarop op vakantie naar Spanje vertrekken en wil nog even een ritje in de omgeving maken. [Christel was die zaterdag op pad met o.a. een Portugees, voor Christel waren de uitjes in Putten haar vakantie.]
  • Beide dames zijn niet meer gezien (op 1 getuigenis na), als zij op de fiets stapten.
  • Maria van der Zanden is nooit meer terug gevonden. Het lichaam van Christel Ambrosius is door een familielid gevonden, maar werd begraven in een gesloten kist. Alleen haar familie heeft het lichaam nog gezien.
  • De fiets van beide dames is terug gevonden bij het huis van hun oma, in Putten.
  • Christel zou anders die dag mee zijn geweest naar Paleis Het Loo met een vriendin. Maria’s fiets werd gevonden op 30 april 2005, tijdens Koninginnedag.
  • Van beide dames zijn de voorletters een getal van Romeinse cijfers. C.C. Ambrosius (200) en M.L. van der Zanden (1050). Numerologisch CC=33 en ML=1312=7.
  • Christel & Maria. De naam Christel komt overigens van Christus.
  • In beide zaken is de “beste vriendin” meer in de media dan de ouders.
  • Beide studeerden in Utrecht na de middelbare school.

Per 100.000 inwoners worden er per jaar gemiddeld 0,87 moorden gepleegd. In Putten waren dat 2 moorden in 1994, op 20.000 inwoners. Dat geeft al te denken.

 

 

ps. De naam Christel komt van het Hebreeuwse woord “Messiah”, de gezalfde. In het Grieks betekent de gezalfde “Christos”. Het woord “Messiah” kan een zalven van een Koning of Kerkelijk leider zijn, maar in de vertaling naar “Christus” is de verwijzing naar Jezus duidelijk. Ambrosius is afgeleid van het Griekse ambrotos, “ambrozijn, godenspijs”, wat de goden onsterfelijkheid gaf. De naam Maria, komt van Maria. De Egyptische betekenis van Maria zou “schoonheid” zijn. Een tweede betekenis is “druppel van de zee”. De achternaam “Van der Zanden” had de oorsprong in dat de naamdrager afkomstig was van zandgrond gebied. De Heilige Ambrosius werd geboren in Trier, Duitsland. Op een dag, toen hij in zijn wieg lag te slapen, vlogen bijen zijn mond binnen, en toen ze weer naar buiten kwamen, vlogen ze omhoog naar de hemel. Om die reden is hij nu de patroonheilige van de bijenhouders. Hij werd bisschop van Milaan en stierf op 4 april 397 in Milaan, waar hij ook begraven is. 


HV080522MARIAVOPSPORINGSBERICHT

De politie in Putten / Ermelo vraagt aanwijzingen of inlichting^ die kunnen leiden tot de opsporing van: Maria van der Zanden

Zij verliet op zaterdag 6 augustus ji. om 12 30 uur per fiets haar woning aan de Burgemeester Roosmalen Nepveulaan ii Putten en is sindsdien spoorloos Maria van der Zanden wilde die dag een fietstocht maken en zou uiterlijk om 18.00 uur terug zijn.

Het signalement van Maria van der Zanden luidt: Leeftijd 22 jaar (ziet er iets jonger uit), slank postuur, lengte 1.76 m. blanke huidskleur {niet gebruind), smal gezicht met een kuiltje in haar kin, blauw / grijze ogen. Ze heeft lang donker blond haar tot op haar rug.

Kleding

Maria draagt een rood / wit dwars-geslreept shirt, badstof met een polokraag en nissluiting aan de voorzijde, een korte blauwe spijkerbroek en een rood / blauwe honkbalpet. Zij draagt linnen schoentjes/gympen, blauw/wit gestreept. Zij heeft een zwart verschoten rugzak (redelijk groot formaat) met groene lusjes bij zich.

Wie weet waar deze fiets is? Maria van der Zanden heeft een grijze sportfiets bij zich, waarvan het merk en type onbekend zijn. Het betreft een lichtgewicht klem model herenfiets, gelijkend op de afgebeelde fiets op bovenstaande foto. De fiets is voorzien van aluminium spatborden, verlichting, bagagedrager en een race-stuur met dubbele handremmen. De handgrepen op het stuur zijn met zwart kunststof omwikkeld. Opvallend detail is het nieuwe zwarte foam-wielrennerszadel.

De politie Putten / Ermelo wil graag antwoord op de volgende vragen: * Wie heeft Maria van der Zanden op of na zaterdag 6 augustus 1994 gezien of wie weet waar zij momenteel verblijft? * Wie herkent de afgebeelde fiets of heeft een dergelijke fiets aangetroffen of weet waar deze fiets momenteel is? * Wie heeft andere informatie die kan leiden tot de verblijfplaats van Maria van der Zanden?

Iedereen die inlichtingen of informatie kan verschaffen, of wil reageren op bovenstaande vragen wordt verzocht contact op te nemen met de politie in Putten, tel 03418 – 51888 de politie in Ermelo, tel. 03417 – 51954. 

This entry was posted in eindtijd, Maria van der Zanden, Puttense moordzaak, regio Midden and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

13 Responses to Twee oude zaken in Putten (1994): Christel Ambrosius en Maria van der Zanden

  1. AnneMariaKoekoek says:

    Maria & Christel. De voornamen. Het is ook wel de Biblebelt daar in Putten. Juist in dat soort traditionele omgevingen is de waarde van een dochter niet in alle gezinnen evenveel.

  2. AndyDandy says:

    Ik heb een kleine google gedaan, want je weet nooit. Er zit wel vrijmetselarij in Ermelo. Waarom weten wij niet waar de Kinderopvang van Maria zat? En de stamkroeg van Christel?

    Hieronder een kopie van een artikel in NL Ermelos Nieuws http://ermelo.nieuws.nl/nieuws/20151120/loge-flevo-aan-vrijmetselarij-is-niets-geheimzinnigs/

    ———————————————————————–
    Loge Flevo: ‘Aan Vrijmetselarij is niets geheimzinnigs’

    Anders dan de geschiedenis, bestsellers tot films voorspiegelen is er niets geheimzinnigs aan de Vrijmetselarij. Dat zegt Peter Nagel (44) van Loge Flevo. “Het enige geheim ben je zelf.”

    Iedereen die geïnteresseerd is in de methode Vrijmetselarij is welkom op de Avond voor Belangstellenden op donderdag 3 december 2015 in het wijkgebouw ‘De Zin’ van het Vrijzinnig Centrum Harderwijk aan de Stationslaan 32 . Het gebouw is open vanaf 19.30 uur, waar u wordt verwelkomd met koffie of thee. Om 20.00 uur zal de Voorzittend Meester de avond starten. Belangstellenden krijgen de mogelijkheid een kijkje te nemen in een loge en te ervaren hoe er wordt gewerkt. Wie wil mag deelnemen aan een comparitie en kennismaken met andere leden van de Loge. Uiteraard is er alle gelegenheid tot het stellen van vragen.

    Peter Nagel geeft graag alvast een voorschot op de bijeenkomst. Want ook hij weet hoe wantrouwend het gros van de mensen nog steeds staat tegenover de Vrijmetselarij. Wat volgens hem alles te maken heeft met de intrede van het Calvinisme indertijd en de Rooms Katholieke Kerk die de Vrijmetselarij in de ban deden. “Vanaf de kansel werd de Vrijmetselarij beticht van hekserij en duivel-prediking. Wat is verzonnen, men vreesde namelijk dat de Vrijmetselarij een machtsblok zou worden dat alles wilde overnemen.” Daarnaast vormt tot op de dag van vandaag de mystiek rond de Vrijmetselarij voer voor veel films tot boeken waarbij de Orde niet zelden wordt geassocieerd met samenzweringen en moorden.

    “Misschien hebben we het zelf over ons afgeroepen”, doelt Nagel op het overvloedig gebruik van ritualen, archaïsch taalgebruik en bouwsymboliek om iets uit beelden en meer diepgang en cachet te geven. De Vrijmetselarij stamt immers uit de tijd van de bouwgildes legt Peter uit. Een tijd waarin de bouwkunst zich kenmerkte door het gebruik van licht- en bouwsymboliek. Vrijmetselaren willen deze symboliek naar vermogen graag in ere te houden. “Op een gegeven moment kregen de beter gesitueerden meer vrije tijd en ontstonden de loges, die in 1717 in Engeland zijn geformaliseerd.”

    Om de sfeer van de bouwsymboliek te illustreren vergelijkt Nagel de belangstelling voor de Vrijmetselarij als ‘aankloppen’. Wat hij zelf ruim vijf jaar terug deed. “Ik was 38, stond op een keerpunt in mijn leven en zocht gelijkgestemden en meer verdieping.” Nagel voelt zich erg op zijn gemak bij de wekelijkse bijeenkomsten van Loge Flevo die zetelt in Harderwijk en het gebied omspant vanaf Zeewolde, Harderwijk, Ermelo, Putten tot Nunspeet. “Je werkt aan jezelf en wil jezelf verbeteren om daarmee je omgeving te verbeteren en de wereld een stukje mooier te maken. Je moet wel iets hebben met symboliek en je bezig willen houden met de grote vragen van het leven zoals waarom ben ik hier en wat is mijn doel. Tijdens een bijeenkomst vertelt een broeder (lid van een Loge, red.) zijn verhaal dat we een bouwstuk noemen. De bedoeling is dat je van gedachten wisselt, -er is geen sprake van een discussie-, en probeert te begrijpen wat de broeder drijft. Wellicht dat jij er zelf iets mee kan. Een bijeenkomst is strak geregisseerd zodat je wordt gedwongen om beter naar elkaar te luisteren. Wat garandeert dat broeders die minder makkelijk praten ook aan de beurt komen. De wijze waarop dit gebeurt maakt dan ook dat ruzie ons vreemd is. Daarom praten we met de grootste terughoudendheid over religie en politiek om verdeeldheid onder de broeders te voorkomen.”

    Wie lid wil worden van Loge Flevo legt Nagel de spelregels uit, wordt met het schrijven van een soort levens-cv uitgenodigd zijn keuze voor de Vrijmetselarij te motiveren. Waarop een gesprek volgt met een Commissie van Onderzoek. Deze brengt verslag uit aan alle broeders van de Loge. Zodra die akkoord gaan met de aanmelding van de nieuwe broeder gaat een ‘akkoord-dossier’ naar de Orde van Vrijmetselaren onder de Grootoosten der Nederlanden. De naam van de kandidaat wordt bovendien in alle aangesloten Loges voorgelezen. Volgen er geen negatieve reacties, dan kan de broeder worden ingewijd tot Leerling van de Loge. “Het dossier wordt trouwens vernietigd, want er wordt in die zin niets bewaard.”

    De inwijding tot Leerling betreft een plechtige gebeurtenis. “Wij halen de broeder thuis op waarbij we zijn gekleed in een zwart rokkostuum. De reden daarvan is om te tonen dat we allemaal gelijk zijn. Het inwijdingsritueel wordt opgevoerd in wat wij noemen een tempel. Dit is figuurlijk bedoeld en kan worden gezien als een soort toneelstuk dat een boodschap inhoudt. De plek kun je vergelijken met een werkplaats waar gereedschap als een hamer tot een beitel onderdeel uitmaken van het ritueel en de ruwe steen symbool staat voor de leerling. Een leerling wordt na een jaar bevorderd tot Gezel, en aan het eind van het Gezellenjaar verheven tot Meester. Een Meester is overigens niets meer dan een Leerling. Het enige verschil is dat hij meer gereedschap heeft.”

    “Maar wat is dan het geheim van de Vrijmetselarij wordt mij vaak gevraagd. Het geheim ben jezelf antwoord ik dan. Het gaat erom dat je het zelf beleeft en je eigen verhaal ervan maakt. Het heeft mijn leven verrijkt en ik ben er gelukkiger door geworden, geduldiger en rustiger.”

    Mede-broeder Anton Wilhelm (71) heeft ook zeer goede ervaringen met Loge Flevo. Hij is sinds twee jaar lid. “Ik voel me er buitengewoon thuis. Het compareren, de manier waarop wij met elkaar praten, bevalt me erg goed. Dit gebeurt in alle rust, je laat elkaar uitpraten en valt elkaar niet aan. Als je ook iets wilt zeggen, dan meld je je aan. Wilhelm is van Katholieke huize en daardoor bekend met rituelen en symbolische handelingen. “Het was helaas niet de plek waar ik me uiteindelijk thuis kon voelen.” Toch ervoer Wilhelm een zekere leegte en had hij behoefte om hardop na te denken over de zingeving van het leven. Hoewel Wilhelm al decennialang geïnteresseerd was in de methode van de Vrijmetselarij gaf een familielid die lid is de doorslag om zich aan te sluiten bij Loge Flevo. “Lid zijn geeft mij de aanleiding om naar mezelf te kijken en inzicht te krijgen over je eigen denken en doen. Daarmee hoop je een stukje verder te komen.”

    Loge Flevo is in 1962 opgericht en aangesloten bij de Orde van Vrijmetselaren onder de Grootoosten der Nederlanden. De leden van verschillende leeftijden zijn een afspiegeling van de maatschappij. Van artsen, logistieke medewerkers, ondernemers tot timmerlieden.

    • M says:

      Een vijandig leger? Dit soort mooie praatjes dient om de jonge mannen binnen te lokken in dit vijandige leger?

  3. AndyDandy says:

    Ron Pieper woonde toen met zijn ouders aan de Meidoornlaan in Putten. Dat is niet ver van de Driewegenweg (oma) en de Bosrand (oom tante van Christel) en de Burgemeester Rosmalen Nepveu (Maria). Maar dat zegt verder niets natuurlijk. Overigens is de Meidoornlaan niet op een fietsroute van Christel naar oma, zodat hij haar vanuit zijn huis niet heeft zien fietsen.

  4. AndyDandy says:

    Ronald Pieper: Geboortedatum 20 februari 1975. Die hebben we alvast.

    • .. says:

      20-02-1975 =
      22 / 22

      Is tweemaal het meestergetal 22 dat in grote lijnen staat voor grens overstijgend. In zijn geval dus overschrijdend. Helaas dus zijn kwaliteit ernstig misbruikt.

  5. AndyDandy says:

    De moeder van Christel heet Marijke Simon (geboren in Putten). De vader kan ik nergens vinden, maar hij bestaat wel. De vader geloofde destijds al niet in de schuld van Viets en Dubois, als één van de eerste zei hij dat nog voor ze veroordeeld werden die eerste keer. Dat zegt iets. Ze zijn gescheiden, de moeder en de vader van Christel.

  6. Pingback: Eindtijdberichten en ander opvallend nieuws verzameld door: Arie Goedhart | Silvia's Boinnk!!!

  7. 🌷 says:

    Er is nog een derde meisje; Ilona Nemeth. Lees hiervoor deze link:
    http://www.misdaadjournalist.nl/rapportages/verdwenenchristenmeisje.html

    Een kennis/vriendin van Maria v d Zanden via de captains club, een christelijke jeugdkerk..

    “De fiets (van Ilona)staat afgesloten tegen een blinde muur, er zijn op de fiets geen sporen gevonden. Ondanks een media-offensief van de Utrechtse politie om erachter te komen wie die fiets daar heeft neergezet, meldt zich geen enkele getuige.
    De raadsels nemen toe als blijkt dat Ilona en Maria elkaar in 1987 hebben ontmoet: Tros Vermist komt in het bezit van een foto die gemaakt is bij een bijbelstudiegroep, de zogenaamde Captain’s Club, de jongerenafdeling van de interkerkelijke organisatie de Navigators, een van oorsprong Amerikaanse beweging. Naast andere deelnemers staan zowel Maria als Ilona op de foto. De Captains Club kwam bijeen in een schuur in Nijkerkerveen, van 1984 tot 1989, om de week op vrijdagavond. Zo’n veertig jongeren uit de omgeving kwamen er geregeld. Maria van der Zanden was een van de meest onopvallende deelneemsters, ze is er ook niet vaak geweest, maar toevallig wel in 1988 op de avond dat er een groepsfoto werd gemaakt, waar ook Ilona op staat. Ilona is veel langer bij de club geweest.”

    • maudoortwijn says:

      Overigens heeft Ilona ook even in Putten gewoond én ze is geboren in 1970. Mogelijk zijn er meer verbanden tussen de drie dames.

      Wat ook kan, is dat Ilona, als NPS-medewerkster, oud-Puttenaar en vriendin van Maria van der Zanden… zich is gaan verdiepen in de zaken van Maria en Christel. Dan begin je daarover op het werk bij de NPS. Daar kan ze voor gestraft zijn.

  8. 🌷 says:

    Citaat misdaadjournalist;

    ……………” Tussen de data van de verdwijningen van de beide vrouwen liggen 10 dagen 1 maand en 10 jaar.

    1 maand en 10 dagen = 40 dagen.
    Als de dader dit aanhield uit de kerkelijke tijd, dan is er een verband met een fanaticus. zie link
    http://64.233.183.104/search?q=cache:W5cccOR-hIcJ:www.nikhef.nl/~a17/manuscripten/LEZ3.HTM+10+jaar++%2240+dagen+in+de+woestijn%22&hl=nl
    Misschien is er meer uit dit artikel te halen….”

  9. Puttenees says:

    De ex van C.A ene Y van Z komt uit Utrexht ? Denk aan Ilona

  10. Puttenaar says:

    De ex van C.A komt uit Utrecht? Ene Y van Z denk aan Ilona

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s